Frågor och svar inför gruppanslutning av bredband

Vem blir föreningens bredbandsleverantör och när startar gruppanslutningen?

Föreningen tecknat avtal med bredbandsleverantören Stockholms Stadsnät om att ansluta föreningens alla lägenheter till bredband från 1 juni 2020. Tjänsten för bredband blir då en del av föreningens service och där kostnaden läggs på månadsavgiften.

Vad omfattar föreningens nya bredband och vad ingår?

Föreningen gemensamma bredband omfattar följande delar

  • En anslutning till internet för varje lägenhet med 1 Gbit/s i hastighet i båda riktningarna.
  • En dynamisk alternativt en fast ip-adress för varje lägenhet.
  • Telefonsupport vardagar 8-22 och helger 10-18.
  • Det lilla abonnemanget för ip-telefoni.
  • Fem e-postadresser och utrymme för hemsida.
  • Möjlighet att komplettera med eget abonnemang för ip-tv från Sappa eller Viasat.

Föreningen rekommenderar att fristående tjänster för både e-post och hemsidor används istället för de tjänster som ingår i kommande bredband. När det gäller hastigheten kan föreningens eget fastighetsnät påverka så att 1 Gbit/s inte uppnås.

Vad ska jag tänka på?

Du som medlem är själv ansvarig för att avsluta ditt eget abonnemang som du har idag. Kontakta din leverantör och avsluta abonnemanget per den sista maj. Om du har Com Hem eller sk ADSL (från exempelvis Telia) kan du fortsätta behålla ditt abonnemang men det ger dig fortsatta kostnader för det. Telenor kan inte fortsätta erbjuda bredband via bredbandsuttaget men kan erbjuda sk ADSL-abonnemang via de gamla telefontrådarna.

Det gör att man kan välja att göra en eller två månaders överlapp mellan gamla och nya bredbandet om man idag har ett abonnemang med Com Hem eller ett sk ADSL-abonnemang. Det ger dock fortsatta månadsavgifter för de gamla abonnemangen.

Har ni idag ett tv-abonnemang via Telenor behöver ni fundera på hur ni ska göra med det efter den 1/6. Mer information om det finns längre ner.

E-postadresser som är kopplade till den bredbandsleverantör man har idag kommer att upphöra. Det innebär att när man avslutar sitt abonnemang med Telenor eller Com Hem kommer även e-postadresser som slutar på comhem.se eller bredband.net och som tillhör det abonnemanget att upphöra. Vi rekommenderar alla att övergå till en e-post från en fristående webbtjänst för e-post, exempelvis Gmail, Outlook eller Yahoo om man inte har och använder det redan idag. Att skaffa en ny e-post kan göras redan nu. Då kan tiden fram utnyttjas med att skicka autosvar från sin nuvarande e-post med information om den nya adressen

Hur fungerar tjänsten för ip-telefoni?

Från den 1 juni ingår det lilla abonnemanget för ip-telefoni som del av bredbands-tjänsten. Det som krävs är att du anmäler dig för ip-telefoni hos Stockholms Stadsnät och begär en flyttning av ditt telefonnummer om du vill behålla ditt gamla nummer. En flytt av nummer kostar 199 kronor. Ip-telefoni kräver alltid en sk tjänstedelare från den aktuella leverantören och du behöver köpa en tjänstedelare från Stockholms Stadsnät för att ip-telefoni ska fungera. Att ansluta och använda ip-telefoni är valbart för varje hushåll.

Mer information och priser finns här
https://www.stockholmsstadsnat.se/fastighetsagare/tjanster/telefoni-bredband-stockholms-stadsnat/

Fler kanaler för TV, hur gör jag det bäst?

Från mars 2020 finns kanal 1 till 9, 11, SVT24 och kunskapskanalen i digitalt format via Com Hems tv-uttag. Det är en gemensam tjänst för alla hushåll i föreningen. Önskar man fler kanaler kan man välja ett utökat abonnemang hos Com Hem (silver flex, guld, C More eller Viasat) eller välja ett abonnemang för ip-tv från Sappa eller Viasat genom Stockholms Stadsnät. Att utöka befintligt basutbud från Com Hem är oftast enklare men prisbilden kan emellanåt tala för att välja utökat kanalutbud med ett tv-abonnemang från Stockholms Stadsnät. På samma sätt som idag är det ett val som var och en väljer.

Har man idag ett abonnemang med utökat antal kanaler från Com Hem exempelvis abonnemangen silver flex eller guld, kan dessa behållas och fortsätta som nu.

Mer information om Com Hems abonnemang finns här https://www.comhem.se/tv och information om tv-abonnemangen från Stockholms Stadsnät finns här

https://www.stockholmsstadsnat.se/fastighetsagare/tjanster/tv-bredband-stockholms-stadsnat/

www.sappa.se
www.viasat.se

Behöver jag säga upp mitt nuvarande abonnemang?

Ja, du behöver säga upp ditt abonnemang och det gäller oavsett leverantör som du har idag. Telenor har informerat om att de kommer hjälpa till och kontakta alla abonnenter men du är fortfarande ansvarig för att abonnemanget sägs upp.

Vilket uttag i lägenheten är det som gäller?

Det gemensamma bredbandet kommer att levereras i uttaget för bredband som finns i hallen.

Hur snabbt är bredbandet?

Anslutningen till internet för varje lägenhet har en hastighet på 1 Gbit/s i båda riktningarna. Dock kan föreningens fastighetsnät (från källaren upp till varje lägenhet) påverka det så att den hastigheten inte uppnås i nuläget.

Vad behöver jag för att kunna använda bredbandet för att surfa?

För att kunna surfa krävs en dator med nätverksuttag och där datorn ansluts till nätverksuttaget i hallen med en nätverkssladd. Det ger dock en mycket osäker uppkoppling och rekommendationen är att ansluta en sk router till nätverksuttaget som i sin tur ansluter till datorerna i lägenheten. Det ger en bättre säkerhet för alla datorer och andra enheter som är uppkopplade. En router är oftast även trådlös och med det kan telefoner, surfplattor och bärbara datorer anslutas trådlöst till internet.

Jag tänker köpa ny router i samband med det införandet av det nya bredbandet. Vad behöver jag tänka på?

Du kan köpa och använda vilken router som helst med följande undantag.

  • Kommer du använda ip-telefoni behöver du köpa en kombinerad router/tjänstedelare från Stockholms Stadsnät då ingen annan router klarar att dela signalen på rätt sätt mellan bredband och ip-telefoni.
  • Kommer du använda ip-tv behöver du köpa en kombinerad router/tjänstedelare från Stockholms Stadsnät då ingen annan router klarar att dela signalen på rätt sätt mellan bredband och ip-tv.
  • En modell på router med funktion för sk mesh- D-link COVR-2200 – fungerar endast om den köps via Stockholms Stadsnät.
  • Routern måste vara försedd med uttaget RJ-45 för inkommande kabel. Den absoluta huvuddelen av alla routrar har denna anslutning.
  • Flera routermodeller från Com Hem kan inte användas då de har annat uttag för inkommande signal och saknar RJ-45.
  • En tidigare router från ett ADSL-abonnemang kommer troligen inte kunna användas då den troligen saknar uttaget RJ-45 för inkommande kabel.

Om man behöver köpa en ny router så kostar den allra billigaste routern 199 kronor på Kjell & Co eller på Netonnet. Den är självfallet lite enklare utifrån dess pris. En riktigt bra router – Dlink DIR-2660 - säljer Stockholms stadsnät via sin webbshop. Den kan även köpas med installation på plats hemma (dock inte just nu utifrån aktuella rekommendationer kopplade till covid-19).

Kommer min nuvarande router även fungera efter införandet av nya bredbandet?

Du kan använda din befintliga router från Telenor (om de inte kräver tillbaka den) eller en router som du tidigare köpt själv för att komma ut på internet men du kommer inte kunna få funktioner för ip‑telefoni eller ip-tv med den routern. Flera modeller av router från Com Hem har en felaktig kontakt för kabeln in till routern och kommer inte kunna användas.

Jag behöver hjälp att installera en router, hur gör jag då?

Från leverantören kan du köpa en bra modern router tillsammans med installation hemma hos dig. Det går även att köpa tjänsten att få hem en tekniker för att hjälpa mig. Kontakta kundtjänsten hos Stockholms Stadsnät eller besök deras webbshop för att köpa dessa tjänster. Stöd och installation hemma kan för tillfället inte beställas utifrån aktuella rekommendationer.

Påverkas Com Hems TiVo av nya bredbandet?

Har man idag ett tv-abonnemang från Com Hem som har en TiVo-box eller en ”TV Hub” så ska dessa anslutas till det nya bredbandet tillsammans med att de är fortsatt inkopplade till Com Hems antennuttag. Då kommer de fungera som tidigare.

Vad är skillnaden på dynamisk och fast ip-adress?

Alla lägenheter får en adress som visas på internet. Den kan vara dynamisk som är föränderlig efter tid eller en fast som alltid är samma adress. Normalt används dynamisk ip-adress och det är vad flertalet behöver. Har man exempelvis en server hemma som man vill kunna nå från annan plats behövs oftast en fast ip-adress.

Hur når jag supporten och hur kommer jag i kontakt med kundtjänst på Stockholms Stadsnät?

Nya leverantören kommer skicka ut information till alla medlemmar inför bytet av bredband. Där kommer information finnas när vi behöver kontakta leverantören för att beställa önskade tilläggstjänster och om man önskar köpa någon utrustning.

Information om hur du når kundtjänst på Stockholms Stadsnät finns här –

https://www.stockholmsstadsnat.se/kundtjanst/

Kundtjänst når du helgfria vardagar klockan 8.00-22.00 och helgdagar klockan 10.00‑18.00 på telefon 08-501 220 10 eller e-post kundtjanst@stosn.se

Tips

En sida med lite olika tips hittar du här

https://www.stockholmsstadsnat.se/kundtjanst/tips-trix/signalstyrka/

Påverkan av aktuellt omvärldsläge

Vi befinner oss i en mycket allvarlig situation där vi behöver skydda de riskgrupper som finns. Det påverkar hembesök och Stockholms Stadsnät erbjuder i nuläget inga installationer på plats av köpt utrustning eller tjänsten för stöd hemma.

Leverantören ser i nuläget inga andra risker med införande av nytt bredband hos oss.

Utskick från Telenor i mitten av mars

Flera medlemmar har fått ett utskick från Telenor med en eller två adresslappar i ett kuvert utan ytterligare information eller följebrev. Alla medlemmar som fått utskicket behöver kontaka Telenors kundtjänst på telefon 020-222 222 eller via https://www.telenor.se/kundservice/kontakta-oss/mejla/ för att få information om vad som gäller för er.

Den 1 juni inför föreningen gruppanslutning av bredband.